Rob Roy Kelly
American Wood Type: 1828–1900. Notes on the Evolution of Decorated and Large Types
Miejsce wydania: Secaucus, New York, wydawca: Da Capo Press, rok wydania: 1977, wymiary: 225×304 mm, stron: 350, oprawa: okładka broszurowa, uwagi: reprint edycji Van Nostrand Reinhold 1969.
Ilustrowana opowieść o amerykańskich czcionkach drewnianych. Były to czcionki dużych rozmiarów, używane do drukowania afiszów, reklam, szyldów, obwieszczeń, listów ścigających Billy Kida i Bena Wade’a. Za pomocą »drewniaków« ogłaszały się aktorskie trupy wędrowne i cyrki, statki na Missisipi i koleje Union Pacyfic, sprzedawcy cudownych specyfików i wróżki. Chodzi o pisma, które w Polsce znamy z widzenia w kinie, zawsze w pobliżu Pata Garretta albo Lemoniadowego Joe.
Najpierw krótkie przypomnienie czcionkarstwa europejskiego, głównie angielskiego, albowiem z graficznego punktu widzenia wpływ wzorów literniczych, pochodzących z wiktoriańskiej Anglii, jest tu bardzo widoczny. Autor przedstawia pierwszych amerykańskich producentów i ich fabryki afiszowych czcionek. Znalazły się tu też reprodukcje dziewiętnastowiecznych fotografii i rycin. Jest mowa o sposobach wykonywania »drewniaków«, urządzeniach grawerskich oraz maszynach, na których drukowano – i tu znów ciekawe ilustracje. Opisane są dokładnie poszczególne rodzaje pism, konkretne kroje, używane wielkości. Pokazane przykłady zabytkowych druków.
Na piątej stronie autor dziękuje za współpracę kiludziesięciu osobom i instytucjom z różnych stron Stanów Zjednoczonych, od Nowego Jorku po Kalifornię, i już od razu widać, skąd to bogactwo materiału graficznego oraz faktografii. Książka stała się kompendium tematu i jeśli ktoś do tej wiedzy miałby coś dodać, to tylko odnosząc się do dzieła Rob Roya Kelly’ego.
Prawdziwa uczta dla oczu historyka drukarstwa i liternictwa, bibliofila, typografa czy designera. Myślę jednak, że innym osobom też się spodoba.
Andrzej Tomaszewski
[Szelest kart]