Bernd Holthusen
Scangraphic Digital Type Collection. Edition 2. Bodytext. Tomy A–F, G–Z, Supplement. – Edition 3. Supertypes
Miejsce wydania: Wedel bei Hamburg, wydawca: Scangraphic Dr. Böger GmbH, rok wydania: 1985, wymiary: 235×335 mm, stron: 3616 + 106, oprawa: w płótno z obwolutą.
Zważyłem cztery księgi. Piętnaście (!) kilogramów fontów cyfrowych zaprezentowanych we fragmentach tekstu w kilku lub kilkunastu stopniach pisma wraz z ich repertuarem znaków.
Scangraphic należy do grona prekursorów komputerowych metod składania tekstów przeznaczonych do publikowania, głównie drukarskiego. Historia zaczęła się w latach 1976–1981, kiedy niemiecka firma Dr. Böger Photosatz opracowała Copytronic, optyczno-mechaniczne urządzenie do fotoskładu mające konkurować z fotoskładarkami produkowanymi przez Bertholda. Po kilku latach handlowych niepowodzeń przedsiębiorstwo opracowało własny cyfrowy system fotoskładu. Sercem systemu była maszyna Scantext 1000 naświetlająca skład z lampy katodowej (CRT) o rozdzielczości 1000 linii na cm. Tutaj już było koniecznym zastosowanie cyfrowej postaci nośników pisma. Kolekcja pism przygotowanych dla fotoskładarki Copytronic została dygitalizowana przy użyciu specjalnej kamery. Holthusen z dumą opisuje proces jako »najszybszy system digitalizacji na świecie«.
Od 1981 roku przedsiębiorstwo nazywa się Scangraphic. Pod osobistym nadzorem Bernda Holthusena zdygitalizowano ponad 2000 fontów dla rodziny naświetlarek laserowych. Korzystano przy tym m.in. z baz danych programu Ikarus oraz konwertera na format postscriptowy, które stosowano w hamburskiej firmie URW. Od 1991 roku można było oferować CD-rom z biblioteką czcionek Type1 dla komputerów Apple Macintosh.
Twórca monumentalnej kolekcji pism, Bernd Holthusen, jest też autorem nowatorskiej w swoim czasie pracy Digital Design wydanej przez Econ Verlag w 1988 roku. Książka była narzędziem roboczym dla typografów, grafików, agencji reklamowych, poligrafów i wydawców. Podręcznik zawiera blisko tysiąc przykładów ilustrujących wówczas najnowsze techniki posługiwania się fontami i grafiką wielotonalną podczas elektronicznego projektowania i przygotowania książek, czasopism, katalogów i wszelkich innych drukowanych publikacji.
Andrzej Tomaszewski
[Szelest trzeci]